sunnuntai 24. huhtikuuta 2022

Vaatekaapin päivittämistä ostamatta mitään

Olen jo monen monta vuotta vähentänyt vaatteiden ostamista, niin että olen itseasiassa onnistunutkin siinä ihan sujuvasti. Viime vuoden nimesin erikseen ostolakkovuodeksi, jolloin en ihan ilman vaateostoksia ollut, mutta ainoa varsinainen ostokseni oli yksi käytettynä ostettu mekko.

Jatkan edelleen hyväksi havaitulla linjalla, jossa pyrin välttämään ylimääräistä kuluttamista. En tällä hetkellä välttämättä erikseen määritä olevani ostolakossa, mutta ostolakosta/ostosten välttämisestä on tullut melko sujuva elämäntapa. Nyt, kun omia vaateostoksiaan on seurannut kaikkiaan useamman vuoden ajan, olen yllättynyt, kuinka vähän uutta oikeastaan varsinaisesti tarvitsee ostaa. Kuitenkin vaatekaappini on kokenut myös jonkin verran päivittymistä, vaikka uutta ei juurikaan tule ostettua.

Vaatteiden korjaus ja tuunaus

Viime vuosina olen innostunut korjaamaan vaatteita ja samalla tullut myös suvaitsevammaksi sen kanssa, että itse siedän ainakin arkikäytössä myös siististi korjattuja vaatteita. Erityisesti pienet vaatteisiin tulleet reiät saa näppärästi korjattua muutamalla pistolla. 

Sivuhuomiona tässä kohtaa, että suosittelen myös vaatteiden kestoiän pidentämistä vaatteiden oikeanlaisella huoltamisella, kuten pesuohjeiden noudattaminen ja vaatteen pesu vain silloin, kun vaate oikeasti tarvitsee pesua.

Välillä tulee ideoitua myös isompia vaatteiden muutostöitä, joista osaan olen pyytänyt apua ompeluintoiselta läheiseltä. Nyt olen myös viemässä farkut ihan ompelijalle korjattavaksi, jolloin muuten siistikuntoisiin farkkuihin vaihdetaan vetoketju.

Yksi säännöllisen epäsäännöllisesti käyttämäni vaatteiden korjaus-/tuunaustapa on etenkin mustien vaatteiden värjääminen uudestaan mustiksi ja kestotahraisten tai muuten väärää väriä olevien vaatteiden värjääminen jollakin toisella tummemmalla värillä. Joskus yritin tutkia noiden pesukonevärien ekologisuutta ja mieleeni jäi tieto, että värit sinänsä eivät välttämättä ole ekoimmasta päästä, mutta vaatteiden värjääminen on silti fiksua, jos se pidentää vaatteen elinkaarta.

Läheisten vaatekaapit

Tätä hieman mietin, että onko tämä ihan reilu vinkki jaettavaksi. Kuitenkin olen vuosien varrella saanut siskoltani melko paljon hänelle ylimääräiseksi jääneitä vaatteita. Kyseessä on vielä siis nimenomaan pikkusisko, eli kun siskoni sai nuorempana minulle pieneksi jääneitä vaatteita, kääntyi tilanne jossakin vaiheessa niin, että aloin käyttämään siskoni vanhoja vaatteita. Vuosien varrella ollaan siskoni kanssa myös vaihdeltu vaatteita ja joskus vaate, jonka olen aiemmin antanut siskolleni, palautuu taas minun kaappiini.

Ymmärrän, että kaikilla ei välttämättä ole samankokoista tai tyylistä perheenjäsentä tai ystävää, mutta kannattaa silti pitää silmät ja korvat auki asian suhteen. Monella tuntuu nykypäivänä olevan ylimääräistä vaatetta riesaksi asti, jolloin kirppisrumban sijaan monelle voi tuntua ihan hyvältä vaihtoehdolta antaa ylimääräiseksi jääneet vaatteet suoraan jollekin. Tähän liittyen ilmaisia vaatteita kannattaa katsella myös Tori.fi:stä ja Facebook-ryhmistä.

Itse tekeminen

Olen miettinyt, että samalla tavalla, kuin mieli saa tyydytystä uuden ostamisesta, saan tätä samaa iloa ja nautintoa nykyään myös asioita itse tekemällä. Tähän mennessä olen tehnyt pääasiassa asusteita neulomalla ja virkkaamalla. Ehkä jossakin vaiheessa otan vielä villapaidan tai jonkin muun isomman työn projektiksi.

Lahjat

Mietin kirjoitanko tämän itse tekemisen vai lahjojen alle, mutta saan siis välillä lahjaksi itsetehtyjä vaatteita käsitöistä innostuneelta läheiseltäni. Pääasiassa nämä ovat olleet esimerkiksi neulepaitoja ja -takkeja, mutta myös ainakin mekkoja on vuosien varrella tullut.

Toiselta lähipiiriin kuuluvalta ihmiseltä taas saan lahjaksi villasukkia (vaikka neulon myös itse, villasukat eivät jostakin syystä kuulu omiin neulomislemppareihini). Lisäksi välillä olen saanut joltakin lahjaksi myös ihan normaaleja nilkkasukkia, joten niitäkään en ole juurikaan viime vuosina ostanut.

Lisävinkki: Käyttökelpoisten vaatteiden säästäminen

Olen aiemmin ollut innokas karsimaan vaatteita kirpparille, mutta viime vuosina olen päätynyt ajatukseen, että haluan säästää ja käyttää loppuun kaikki vaatteet, jotka edelleen tuntuvat sellaisilta, että saatan niitä joskus käyttää. Näin ollen minulle on esimerkiksi t-paitoja, trikoomekkoja ja neuleita jonkin verran enemmän kuin joku todellinen minimalisti tarvisi, mutta uskon, että nämä kaikki tulevat käyttöön jollakin aikavälillä. En pidä kaikkia vaatteitani esillä samaan aikaan, mutta jos joskus vaikuttaa siltä, että tarvitsen esimerkiksi "uutta" t-paitaa, kaivan sellaisen esille kaapin ylähyllyltä.

Olisi mukava kuulla, jos teillä on jotakin omia vinkkejä ylläpitää vaatekaappia ilman, että tulee juurikaan ostettua uutta. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti