sunnuntai 17. marraskuuta 2019

Voitin ennakkoluuloni ja aloitin joogan


Mielikuvani joogasta ovat perustuneet pääosin siihen, kun kävin kokeilemassa BodyBalancea joskus yli 10 vuotta sitten. Osa mielikuvista on peräisin myös erään joogakoulun tiloista, jossa kävin aikaisemmin tanssitunneilla.

Minulla on ollut kaksi päähän pinttynyttä syytä, miksi olen ajatellut, ettei jooga sovi minulle. Olen luonteeltani aika vauhdikas tai ainakaan en osaa keskittyä yhteen asiaan pitkää aikaa. Olen siis ajatellut, että jooga on liian hidasta ja pitkäveteistä minulle. Toinen syy on se, että olen aika jäykkä ja minulla on tiettyjä (osittain rakenteellisia) liikerajoitteita, joiden takia olen ajatellut joogan vaikeaksi tai mahdottomaksi. Lisäyksenä vielä se, että olen ajatellut, että joogassa on väkisin jokin hengellinen tai henkinen ulottuvuus, joka sotii omaa maailmankuvaani vastaan.

Olen kuitenkin miettinyt tätä joogahommaa tässä vuosien varrella. Jos se jooga olisi kuitenkin se, mitä nimenomaan kannattaa vielä kokeilla ratkaisuksi sekä kropan jäykkyyksiin että pään keskittymisvaikeuksiin?

Kuntokeskusjäsenyyteeni kuuluvien ryhmäliikuntatuntien valikoimissa on myös joogaa. Kuulin itse asiassa yhdeltä tutulta, että erään ohjaajaan Flow Jooga -tunnit voisivat olla sellaisia, mitä kannattaisi käydä kokeilemassa. Voitin ennakkoluuloni ja ajattelin, että käyn nyt ainakin kerran katsomassa, että mikä siellä on meininki.

Kuinkas sitten kävikään? Siellä joogassahan oli ihan mukavaa. Toki ensimmäisellä kerralla oli hieman hukassa, että mitä ollaan tekemässä, mutta ohjaaja kertoi aina selkeästi ohjeet, mitä on tarkoitus tehdä. Osa liikkeistä oli hieman haastavia, mutta tunnilla oli ymmärtäväinen ilmapiiri: jokainen voi tehdä liikkeet sen mukaan mitä pystyy. Itselläni tähän sisältyikin merkittävä oivallus, että joogassa voi ihan rauhassa olla aloittelija ja liikkeet voivatkin vaatia pitkäaikaista harjoittelua, ennenkuin ne alkavat sujua oikein. Nimimerkillä alaspäin katsova koira on edelleen aika persoonallinen, mutta kyllä se siitä (ehkä?).

Flow Jooga on myös (nimensä mukaisesti) virtaavasti etenevää, joten siinä ei olla kovin pitkiä aikoja paikoillaan (pois lukien alku- ja loppurentoutukset). Aktiivista tekemistä siis riittää ja tunnit menevät yllättävän nopeasti.

Jooga siis päätyi osaksi viikko-ohjelmaani. Käyn tunneilla lauantaiaamupäivisin, joten tunti tuntuu samalla kivalta siirtymältä viikonloppuun. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti