perjantai 15. toukokuuta 2020

Etätyöläisen "mitä kaapista löytyy"-lounas

Puolisoni on yhteiselomme aikana monesti hämmästellyt, että mitä oikein syön etäpäivinä ja muutenkin kun olen yksin kotona. Tämä on herättänyt ihmetystä erityisesti silloin, kun puolison mielestä meillä ei ole ollut kaapeissa oikein mitään ruokatarvikkeita. Kaappien kaivelulla ja luovilla yhdistelmillä olen aina jotakin ruuantapaista saanut keksittyä.

Nyt olen ollut etätyössä yhtäjaksoisesti yli 2 kuukautta, josta suurimman osan arkipäivistä olen valmistanut lounasta pelkästään itselleni. Sanoisin, että tällä aikavälillä olen kehittänyt edelleen taitojani "mitä kaapista löytyy"-lounaiden valmistamisessa.

Pääsääntöisesti en etukäteen suunnittele näitä lounaita mitenkään tai varaa niihin mitään erityisiä tarvikkeita. Välillä saatan kuitenkin kauppareissulla hankkia purkillisen pestoa tai pari bataattia ajatuksella, että nämä voisivat olla osa jonkin päivän lounasta. Yleensä omat arkilounaani syntyvät kuitenkin juuri niistä tarvikkeista, mitä kaapeissa on: jämistä, pilaantumisuhan alaisista aineksista, säilykkeistä ja pakasteista.

Yksi mielestäni onnistunut ja tähän lounaskonseptiini hyvin sopiva esimerkki on jokin aika sitten valmistamani tomaattikeitto. Sovelsin keiton valmistamisessa tätä ohjetta. Tälläkin kertaa tavoitteena oli hävikin välttäminen, joten käytin keittoon loput jo pidempään auki olleesta purkista aurinkokuivattua tomaattia sekä vajaan purkillisen kaurakermaa. Olen onnistunut pitämään hengissä kaupan basilikaruukkua (pitäisi siirtää oikeaan ruukkuun) jo useamman viikon ajan, muutama basilikanlehti tuo ruokaan vivahteen, että sitä olisi enempikin suunniteltu. :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti