sunnuntai 14. heinäkuuta 2019

Mihin käyttäisit 2000 euroa ylimääräistä rahaa?



Kirjoitin viime postauksessa kuulumisiani ostolakon suhteen. Vaikka ostolakkoni koskee pelkästään vaatteita, onko se tuonut uusia ajatuksia muuhun elämään?

Olen miettinyt, että muuttuuko suhtautuminen rahaan ja kuluttamiseen siinä vaiheessa, jos rahaa alkaa olemaan "ylimääräistä"? Elin pitkään pienillä tuloilla opiskeluaikana ja valmistumisen jälkeenkin kohdalleni on sattunut pari työttömyyspätkää sekä myös määräaikaisia ja osa-aikaisia hommia. Olen siis tottunut budjetoimaan ja laskemaan rahojani.

Jo opiskeluaikoina yritin kuitenkin panostaa laadukkaisiin tuotteisiin silloin, kun se oli mahdollista. Suunnittelin ostoksiani ja säästin niitä varten. Mietin, että sitten kun minulla on seuraavan kerran vähän enemmän rahaa, niin ostan sitä ja tätä. Hiljattain huomasin, että olen oikeastaan päässyt tästä ajattelutavasta eroon. Mitä oikein tapahtui?

Olen aina pyrkinyt pitämään sukan varressa hieman rahaa pahan päivän varalle. Nyt vuoden-parin ajan olen pyrkinyt säästämään määrätietoisemmin ja aloittanut sijoittamaan rahastoihin. Rahani menevät ASP-tilille, rahastoihin sekä pienet summat varaan matkustamista ja isompia hankintoja varten. Olen jo aiemmin säästänyt puskurin/vararahaston, joka on mielestäni sopivan suuruinen tämän hetkiseen elämäntilanteeseeni. Hui, kuulostaapa jotenkin nololta tunnustaa, että minulla on "ylimääräistä" rahaa!

Havahduin jossain vaiheessa ajatukseen, että minullahan on itseasiassa tilillä rahaa, jolla voisi ostaa vaikka mitä. Voisin samantien ostaa uuden puhelimen, läppärin, sohvakaluston tai merkkilaukun. Mutta kun en tarvitse oikeastaan mitään? Olen pohtinut, että pystyykö omia ylimääräisiä tavarahaaveitaan hillitsemään sillä, että nämä haaveet olisivat taloudellisesti toteutettavissa? Uusi iPhone lakkaakin olemasta kiinnostava, kun sen voisi ostaa suoraan tilillä olevilla rahoilla?

Innostun nykyään siis aika harvakseltaan ostamaan mitään. Pääosin minulla on kaikkea, mitä tarvitsen.

Otsikon kysymyksen rahasumma ei perustu varsinaisesti mihinkään, kunhan arvoin jonkin rahasumman konkretisoimaan kysymystä. Kysymys voisi hyvin olla myös muodossa, että mitä teet lomarahoilla tai veronpalautuksilla.

Mihin siis itse käyttäisin 2000 euroa ylimääräistä rahaa? En varsinaisesti mihinkään. Laittaisin säästöön tai sijoituksiin. Vaihtoehtoisesti saattaisin tehdä isomman lainanlyhennyksen tuollaisella summalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti